Algemeen Bestuur Meerschap Paterswolde

Op 5 juli 2022 werden de leden voor het Algemeen bestuur voor de gemeenschappelijke regeling Meerschap Paterswolde benoemd door de Gemeenteraad van Tynaarlo.

Ik ben op dat moment benoemd als vervangend lid voor deze gemeenschappelijke regeling.

Bij afwezigheid van Raadslid Hilde Kamminga zal ik onze gemeente vertegenwoordigen.

 

Duur van benoeming

Mijn benoeming als plaatsvervangend lid is tot juli 2024. In juli 2024 zal ik benoemd worden als lid van het Algemeen Bestuur.

Op dat moment zal er eveneens een ander Raadslid van gemeente Tynaarlo benoemd worden als plaatsvervangend lid.

 

Omvang Meerschap

Het Algemeen Bestuur van het Meerschap bestaat in totaal uit 6 leden, 1 wethouder en 1 Raadslid van gemeente Tynaarlo en 2 Wethouders en 2 Raadsleden van gemeente Groningen.

Adviesraad toegankelijkheid provincie drenthe

 

Provincie drenthe heeft in 2021 een start gemaakt met het instellen van een adviesraad die zich bezig houdt met de toegankelijkheid op meerdere vlakken, zoals digitale toegankelijkheid, de toegankelijkheid binnen de openbare ruimte en de toegankelijkheid van openbare gebouwen.

 

Ik ben gevraagd om zitting te nemen in deze adviesraad.

 

Ik heb hier uiteindelijk in toegezegd.

 

In mei werd de adviesraad ingesteld, er werden 3 werkgroepen samengesteld met een algemeen bestuur.

 

Ik had zitting in het bestuur en maakte onderdeel uit van de werkgroep voor de digitale toegankelijkheid.

 

 

 

Voorzitter.

 

In totaal hadden 4 personen zitting in het bestuur. Een van de bestuursleden was door ziekte langere tijd afwezig.

 

Ik werd door de bestuursleden benoemd als voorzitter.

 

Een van de andere bestuursleden was doof, zij maakte gebruik van een schrijftolk, waardoor ze steeds iets later mekreeg wat er gezegd was. Dit maakte het vergaderen soms wel lastig.

 

 

 

Opgezegd.

 

Er werd zo ongeveer iedere 2 weken vergaderd, deze frequentie vond ik aardig hoog.

 

Daarnaast komt dat ik nog een aantal functies had.

 

Al met al vond ik dat ik het te druk had en te weinig tijd had om de vergadering van de adviesraad goed en degelijk voor te bereiden. Dit is de reden geweest dat ik in september heb aangegeven met de adviesraad te gaan stoppen.

 

Raadswerkgroep sociaal domein

 

Binnen gemeente Tynaarlo zijn er een aantal Raadswerkgroepen actief.

 

Niet iedereen kan zomaar lid worden van een raadswerkgroep, om onderdeel uit te kunnen maken van een dergelijke werkgroep dien je ten overstaan van de gemeenteraad beëdigd te zijn als Raadslid of als steunfractielid.

 

Daarnaast worden de leden van de raadswerkgroep door de gemeenteraad benoemd

 

In 2016 werd ik door de gemeenteraad benoemd als lid van de raadswerkgroep die praat over de stukken en onderwerpen binnen het sociaal domein.

 

De onderwerpen die onder andere binnen het sociaal domein vallen zijn bijvoorbeeld de jeugdzorg, Maatschappelijke Ondersteuning (WMO), inburgering, participatie, schuld hulpverlening, zelfredzaamheid, (passend) werk en zorg.

 

In de werkgroep worden allerlei vraagstukken aan de orde gesteld omtrent bovenstaande onderwerpen.

 

Daarnaast worden bepaalde grotere beleidsstukken die aan de raad voorgelegd dienen te worden om vastgesteld te worden, eerst in de werkgroep besproken, bekeken of het voldragen is en of er nog onduidelijkheden in staan.

 

Het voordeel van de raadswerkgroep is dat er presentaties van ambtenaren uit het werkveld gevolgd kunnen worden om meer achtergrond informatie te verkrijgen.

 

Voor alle duidelijkheid, de raadswerkgroep heeft geen enkele beslissingsbevoegdheid, deze bevoegdheid is uitsluitend voorbehouden aan de gemeenteraad.

 

Het werk binnen de raadswerkgroep vind ik erg interessant.

 

Op dit moment maak ik nog steeds onderdeel uit van deze raadswerkgroep.

 

Commissie vergaderstructuur gemeenteraad Tynaarlo

 

Sinds 2010 was ik raadslid binnen de gemeenteraad van Tynaarlo. In 2014 begon mijn tweede raadsperiode.

 

In het begin van  deze raadsperiode wilde de gemeenteraad onderzoeken of er een andere manier van vergaderen zou zijn die beter was dan de manier waarop de Raad van Tynaarlo op dat moment vergaderde.

 

Er werd in mei 2014 een raadscommissie samengesteld om dit te gaan onderzoeken.

 

Samen met 3 andere Raadsleden van de 3 andere fracties D66, VVD en Leefbaar mocht ik deel uitmaken van deze raadscommissie.

 

Om de manier van vergaderen door andere gemeenteraden te onderzoeken, hebben we een aantal raadsvergaderingen bijgewoond. We woonden onder andere een raadsvergadering in gemeente Noordenveld en Assen bij.

 

Al met al kwamen wij tot de conclusie dat de manier waarop de Raad van Tynaarlo vergaderde, helemaal nog niet zo slecht was.

 

We waren het er al vrij snel over eens dat we niet naar een structuur wilden gaan waarin commissievergaderingen gehouden zouden worden. We hebben gezien dat dit geen succes is.

 

We zijn daarom binnen onze eigen manier van vergaderen gaan kijken wat daarin verbeterd zou kunnen worden.

 

Uiteindelijk zijn er een paar kleinere wijzigingen voorgesteld, zoals de volgorde van de agendapunten waarop een besluit genomen diende te worden en agendapunten die bespreking vroegen.

 

Dit voorstel is uiteindelijk aan de Raad voorgelegd.

 

Medezeggenschapsraad OBS De kooi

 

In augustus 2007 werd onze zoon Henk 4 jaar oud, hij ging deze maand voor het eerst naar de basisschool. Hij ging naar OBS De kooi.

 

Ongeveer een Maand later werd er een vergadering van de Medezeggenschapsraad aangekondigd. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en ben daar op afgegaan om te kijken of dit iets voor mij zou zijn.

 

Het leek mij wel leuk en interessant, in oktober van dat jaar ben ik toegetreden tot de MR als algemeen lid.

 

De MR controleert en neemt allerlei besluiten over de wijzigingen en dergelijke binnen de school.

 

Tijdens de meeste overleggen van de MR is ook de Directeur van de school aanwezig.

 

2 maanden later werd ik afgevaardigd door de MR aan de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR)

 

De GMR neemt ongeveer dezelfde besluiten als de MR, echter dan van alle openbare basisscholen van Haren en Tynaarlo samen, welke verenigd zijn in stichting Baasis. Van

 

 

 

Voorzitter.

 

In 2012 werd de toenmalige voorzitter van de MR benoemd als directeur van OBS de kooi.

 

Hierdoor kwam de functie van Voorzitter vacant.

 

Ik heb me voor deze functie beschikbaar gesteld en werd door de meerderheid van de MR hiervoor gekozen.

 

Er had zich nog een ander lid beschikbaar gesteld voor deze functie. Hij kon zich er echter niet mee verenigen dat ik als Voorzitter werd gekozen en hij niet, daarom heeft hij zijn taak als lid van de MR opgegeven.

 

Nu lagen wij elkaar sowieso niet zo erg, dus ik had er geen enkele moeite mee dat hij de MR verliet.

 

Er kwam een goed en gezellig MR lid voor in de plaats.

 

 

 

Fusie OBS De kooi en OBS De ekkel.

 

In 2015 gingen de beide basisscholen De kooi en De ekkel in Eelde Fuseren.

 

Ik heb als voorzitter deze fusie tot een goed einde gebracht.

 

Ik was van mening dat de nieuwe fusieschool De Westerburcht ook een nieuwe verse MR behoorde te krijgen.

 

Daarom heb ik mijn functie als Voorzitter van de MR, op het moment van fuseren en na het samenstellen van een nieuwe MR, neergelegd.

 

Ik kijk met veel genoegen terug op deze leuke en leerzame tijd.

 

Werkgroep toegankelijkheid

 

Na het afronden van de opleiding aan het Sonneheerdt in Ermelo was ik werk zoekende. Om de tijd toch een beetje op te vullen heb ik me aangesloten bij de werkgroep toegankelijkheid.

 

Deze werkgroep controleerde onder andere wegen en voetpaden op toegankelijkheid voor mensen die slecht te been zijn, in een rolstoel zitten of visueel beperkt zijn.

 

De werkgroep bestond ongeveer uit 5 personen, een van de personen van de werkgroep zat in een rolstoel. Buiten mij had verder niemand een beperking.

 

Af en toe gingen we op pad om de dorpen Eelde en Paterswolde te controleren op toegankelijkheid.

 

Ik heb al met al ongeveer een half jaar in deze werkgroep gezeten, want in juni 2002 kreeg ik een baan bij Optelec Nederland BV.

 

Hierdoor ging ik iedere dag op pad en had ik voor de werkgroep geen tijd meer.

 

Ik heb nog wel geprobeerd de overleggen en controles in de avonden te houden, maar hier was de rest op tegen.

 

Dus daarmee hield deze functie voor mij op.

 

Raadswerkgroep duurzaamheid

 

Binnen gemeente Tynaarlo zijn er een aantal raadswerkgroepen actief.

 

Ik ben zelf door de gemeenteraad benoemd voor 2 raadswerkgroepen, de ene raadswerkgroep waarin ik zitting heb is sociaal domein, de andere werkgroep is duurzaamheid.

 

Ik ben in 2019 door de gemeenteraad benoemd als reserve lid voor deze laatste raadswerkgroep.
Alle fracties van de gemeenteraad zijn vertegenwoordigd in de Raadswerkgroepen.

 

Het zal u niet verbazen, maar de raadswerkgroep duurzaamheid houd zich bezig met onder andere met het energievraagstuk, het opwekken van alternatieve energie door allerlei bronnen zoals wind, zon en dergelijke.

 

Een van de grootste beleidsstukken die binnen de werkgroep aan de orde gesteld wordt is de Regionale Energie strategie (RES).

 

Maar ook het participatiekader voor hernieuwbare energie is onderdeel waar veel over gesproken wordt binnen de werkgroep.

 

Het voordeel van een raadswerkgroep is dat er presentaties verworven kunnen worden van ambtenaren uit dit werkgebied, ook kunnen we eenvoudig meer aanvullende informatie verkrijgen van deze ambtenaren.

 

De raadswerkgroep komt ongeveer eenmaal per maand bij elkaar.

 

Voor alle duidelijkheid, binnen de raadswerkgroep wordt geen besluiten genomen, deze bevoegdheid is uitsluitend toebedeeld aan de gemeenteraad.

 

Op dit moment maak ik nog steeds deel uit van deze werkgroep.

 

Tafeltennisvereniging Actief

 

Onze kinderen zitten al geruime tijd op tafeltennis, hij beoefend deze sport met heel erg veel plezier bij tafeltennisvereniging Actief in Eelde.

 

Uiteraard heeft de tafeltennisvereniging ook een bestuur, echter bestond dit bestuur slechts uit 1 persoon, Gerard.

 

Ik heb een aantal maal aangegeven dat dit niet kan, wanneer Gerard iets zou overkomen, is er geen bestuur meer.

 

Ook tijdens de algemene Ledenvergadering heb ik dit naar voren gebracht.

 

Er veranderde echter totaal niets aan.

 

Daarom heb ik in 2014 naar Gerard toe aangeboden dat, wanneer er opnieuw niemand zou zijn die zich aanbood als bestuurslid, ik dit wel zou willen oppakken. Echter zou dit dan wel expliciet aan de Ledenvergadering voorgelegd dienen te worden, aangezien ik geen lid was van de vereniging.

 

Zoals verwacht, niemand bood zich tijdens de ALV van 2014 aan als lid van het bestuur.

 

Gerard gaf aan wat ik had voorgesteld.

 

De Ledenvergadering ging unaniem akkoord met mijn lidmaatschap van het bestuur.

 

 

 

Secretaris.

 

Toen ik tot het bestuur toegetreden was, kreeg ik de functie van Secretaris toebedeeld.

 

Deze functie ligt mij wel redelijk.

 

Afgezien dat het wat mij betreft noodzakelijk was dat er iemand in het bestuur zou komen, zag ik het ook als een leuke aanvulling op mijn activiteiten. Het is een gezellige vereniging.

 

Ondanks dat we jaarlijks naar voren brachten dat de wens en noodzaak er was dat er meer mensen in het bestuur zouden komen, hebben Gerard en ik jarenlang het bestuur met ons tweeën bemenst. Tijdens de algemene Ledenvergadering van 2020 kwamen er ineens spontaan 2 personen, Willem en Tom die het bestuur wel zouden willen komen versterken.

 

Dit was uiteraard zeer welkom.

 

Uiteindelijk werd Gerard penningmeester, Willem Voorzitter en ik bleef secretaris.

 

 

 

Wedstrijdsecretaris jeugd.

 

Niet heel erg lang nadat ik tot het bestuur toegetreden was, kwam de toenmalige wedstrijdsecretaris voor de jeugd bij mij met de vraag of ik deze taak misschien ook op mij wilde nemen.

 

Ik had nog niet eerder iets dergelijks gedaan, dus dat leek mij wel een leuke nieuwe uitdaging.

 

In het begin leverde deze functie niet heel erg veel werk op, want er waren maar weinig jeugdteams. Later werden dit er steeds meer en groeide het uit tot 6 jeugdteams.

 

In 2021 heb ik bij het bestuur aangekondigd dat ik de taak van wedstrijdsecretaris voor de jeugd wel wilde overdragen aan iemand anders. Het bestuur gaat op zoek naar iemand die deze taak van mij wil overnemen.

 

 

 

Boekje.

 

In het begin regelde ieder team, zowel jeugdteam als senioren zelf de opstelling.

 

Ik kwam toen op het idee om 2 maal per jaar een competitieboekje op te stellen. In dit competitieboekje kwamen alle wedstrijden per team te staan, daarnaast ook de gegevens van de spelers en de gegevens van de tegenstander. Verder stond er in het boekje de regels van het tafeltennissen, de eventuele boetes, en alle gegevens van de vereniging.

 

Dit boekje werd goed ontvangen, al was het telkens wel weer veel werk om het op tijd te realiseren.

 

 

 

Shirts.

 

De toenmalige wedstrijdsecretaris beheerde ook de tenues van de club. Een logische vervolgvraag was of ik dit beheer ook op mij wilde nemen. Samen met mijn vrouw heb ik dit voor mijn rekening genomen.

 

In het begin waren de shirts van de vereniging, ieder lid betaalde een klein bedrag bij de contributie voor een regelmatige vervanging van shirts.

 

Tijdens de Algemene Ledenvergadering van 2018 is aan de leden voorgesteld om de leden zelf de shirts te laten aanschaffen. Men is dan zelf verantwoordelijk dat de shirts goed onderhouden worden.

 

Wel bleef ik verantwoordelijk voor het aanschaffen van de shirts. 2 maal per jaar, tijdens de zomerstop en winterstop, worden de leden in de gelegenheid gesteld om shirts te bestellen.

 

Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad stichting Baasis

 

In oktober 2007 trad ik toe tot de Medezeggenschapsraad (MR) van OBS de kooi.

 

In december van dat jaar werd ik door de MR afgevaardigd aan de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR), aangezien de persoon die tot op dat moment namens de MR afgevaardigd was, aangaf daar niet zoveel meer voor te voelen.

 

Dit leek mij opnieuw een leuke en interessante uitdaging.

 

In totaal zaten er van 18 scholen een afgevaardigde in de MR.

 

Ongeveer de helft van de leden waren ouders en de andere helft was leerkracht.

 

 

 

Voorzitter.

 

In mei 2009 stopte de voorzitter van de GMR.

 

Er moest daarom dus een nieuwe voorzitter gekozen worden, maar daarvoor moest zich wel iemand geroepen voelen om deze taak op zich te nemen.

 

In eerste instantie wilde niemand dit doen.

 

Men stelde voor dat ik dit zou doen. Echter wist ik niet of de functie van Voorzitter binnen zo’n grote groep wel iets voor mij zou zijn, mede  in verband met mijn visuele beperking.

 

Ik gaf aan dat ik wel de functie van Vice voorzitter op mij zou willen nemen.

 

Uiteindelijk wilde een ander lid wel de taak van Voorzitter voor haar rekening nemen.

 

De avond waarop de eerstvolgende GMR vergadering plaatsvond, meldde de dame zich af die zich als Voorzitter had aangemeld. Hierdoor moest ik de vergadering voorzitten als Vice Voorzitter.

 

Dit ging eigenlijk best wel goed.

 

Vlak voordat de daarop volgende vergadering plaatsvond gaf de voorzitter aan dat ze helemaal stopte met de GMR. Daar was ik dan mooi klaar mee.

 

Ik heb tijdens die GMR vergadering aangegeven dat ik eerst wel tijdelijk de functie van voorzitter wilde waarnemen. Na een half jaar wilde ik dan dat de leden van de GMR aan zouden geven of ik wel of niet definitief Voorzitter zou worden. Wanneer men vond dat ik tekort schoot, moest men dit ook eerlijk aangeven.

 

Na een half jaar werd ik unaniem als Voorzitter gekozen.

 

 

 

Einde GMR.

 

Ik heb de functie van voorzitter vervuld tot november 2013.

 

Door een conflict heb ik de GMR moeten verlaten. Achteraf heeft het er alle schijn van dat een aantal GMR leden een eigen agenda hadden en dat ik daar niet in paste.

 

Niet heel erg lang na mijn vertrek Heeft de GMR er voor gezorgd dat de Directeur van stichting Baasis overspannen thuis kwam te zitten.

 

Het doel is mij nooit duidelijk geworden.

 

Kiesvereniging Gemeentebelangen Tynaarlo

 

Sinds 2000 ben ik lid van de kiesvereniging Gemeentebelangen Tynaarlo. Vanaf het begin ontvang ik de raadsstukken en praat ik mee tijdens de fractievergaderingen.

 

 

 

Secretaris.

 

In 2004 kwam er een plek vrij in het bestuur van de kiesvereniging, er kwam een vacature voor de functie van secretaris, doordat de toenmalige secretaris er mee wilde stoppen.

 

Het bestuur vroeg mij of ik er voor voelde om deze taak op mij te nemen.

 

Secretaris is binnen de kiesvereniging geen hele omvangrijke taak. Een paar maal per jaar komt het bestuur bij elkaar, daar moet een agenda voor opgesteld worden en er moeten dan notulen voor geschreven worden,

 

Daarnaast vindt er 2 maal per jaar een Ledenvergadering plaats, ook daarvoor dient een uitnodiging met agenda opgesteld te worden, net als de notulen.

 

Een van deze ledenvergaderingen is een Algemene Ledenvergadering, hiervoor dient een jaarverslag geschreven te worden.

 

Ik heb de functie van secretaris ongeveer 10 jaar vervuld.

 

Ik vond dat ik geen bestuurslid kon zijn, terwijl ik ook lid was van de gemeenteraad en dus van de fractie. Als bestuurslid controleer je de fractie.

 

Na mij nam Jan Brink de taak van mij over, echter duurde dit niet lang, want Jan verhuisde naar een andere gemeente.

 

Ik kreeg toen de taak opnieuw in mijn schoot geworpen.

 

Hilde Kamminga heeft in 2017 uiteindelijk het stokje van mij overgenomen.

 

 

 

Ik ben tot oktober 2021 lid gebleven van gemeentebelangen Tynaarlo, totdat ik mij niet meer kon verenigen met de gang van zaken al daar.

 

Ik ben in oktober 2021 lid geworden van Leefbaar Tynaarlo, de andere onafhankelijke politieke partij in onze gemeente.

 

Vereniging voor Volksvermaken

 

in Eelde is al jaren een vereniging actief die allerlei activiteiten organiseert voor haar leden en voor de andere inwoners van de gemeente.

 

De vereniging organiseert onder andere klootschieten, fietstochten, speurtocht, toneelvoorstellingen, jaarlijks een kermis en dergelijke.

 

De vereniging draagt de naam Vereniging voor Volksvermaken Eelde.

 

In 2001 werd ik gevraagd door het bestuur of ik plaats wilde nemen in het bestuur van de vereniging.

 

Op dat moment had ik tijd genoeg, aangezien ik toch geen baan had. Ik gaf aan hier wel voor te voelen.

 

Op de eerstvolgende Algemene  Ledenvergadering werd ik benoemd als bestuurslid.

 

Binnen het bestuur kreeg ik de functie van notulist toebedeeld. Ik was verantwoordelijk voor de notulen van de bestuursvergaderingen en de jaarlijkse Algemene Ledenvergaderingen.

 

Ik heb deze functie jaren met erg veel plezier vervuld.

 

Wel waren de 2 wekelijkse bestuursvergaderingen behoorlijk lang, deze eindigden dan ook vaak behoorlijk laat, vaak werd de vergadering pas rond middernacht gesloten.

 

In het begin was  dit geen enkel probleem, aangezien ik op dat moment toch geen werk had. Maar toen ik in juni 2002 bij Optelec kwam te werken, werden de nachten toch wel erg kort. Maar goed, de activiteiten en het bestuur was wel erg gezellig.

 

Na een aantal jaar werd het allemaal wel een beetje minder.

 

Ieder jaar werd er over dezelfde activiteiten vergaderd, nu is dat nog niet zo erg, maar ieder jaar werd ook hetzelfde weer naar voren gebracht.

 

Iedere activiteit werd na afloop geëvalueerd. Deze evaluatie notuleerde ik ook telkens, maar er werd geen notitie van genomen voor het daaropvolgende jaar.

 

Op den duur heb ik een overzicht gemaakt van alle opmerkingen die het jaar ervoor tijdens de evaluatie van de activiteiten gemaakt zijn.

 

Maar dit hielp niet echt, deze opmerkingen werden terzijde gelegd en er werd als vanouds over de activiteiten gesproken.

 

In 2008 was ik daar wel klaar mee, ik heb daarom ook maar afscheid genomen van het bestuur van de vereniging voor Volksvermaken.

 

  • 1
  • 2

(c) jarko Weering. gehost door Hosting Eelde.